Rugãciunea e ca apa pentru un om însetat interviu cu dl. Marian Munteanu realizat de Claudiu Târziu si publicat în revista "Formula AS", nr. 883 (33), 21 aug. 11 sept. 2009, rubrica “Dialoguri în pridvor”.
Descarca documentul in format tiparit (fotocopie).
Sursa web: http://www.formula-as.ro/2009/883/spiritualitate-39/marian-munteanu-rugaciunea-e-ca-apa-pentru-un-om-insetat-11532
Notă: Versiunea gãzduitã de Formula AS nu a putut cuprinde întreg textul dialogului de mai jos, din lipsã de spatiu tipografic.
“Rugăciunea e ca apa pentru un om însetat”
Interviu realizat de Claudiu Târziu
"Sfintii sustin popoare intregi prin rugaciunile lor"
Claudiu Târziu: Aveati cu 20 de ani mai putin, aveati plete, erati student, instituiati “zona liberã de neocomunism” în Piata Universitãtii si puneati mii de oameni în genunchi sã rosteascã “Tatãl Nostru”…
Marian Munteanu: Nu-i puneam eu... Când se rostea o rugăciune, fie de Părintele Galeriu, fie de altcineva, oamenii se asezau în genunchi, fără să li se ceară neapărat acest lucru. Unii o făceau din credintă, altii, poate, doar din respect...
Sunteti un om carismatic. Dar iradierea dvs. mai ascunde ceva: ardoare sufleteasca si credinta in Dumnezeu. De unde va vine credinta?
Dintotdeauna... de la părintii mei, de la bunicile mele... La noi în familie, la fel ca la aproape toti românii, credinta este resimtită în mod natural, firesc, fără ostentatie... nu e ceva neobisnuit.
De fapt, nici nu pot gândi lumea fără Dumnezeu. Pot să înteleg că unii oameni sunt atei dar, vorba lui Voltaire, asta e credinta lor.
In general, omul modern pare mai relaxat in relatia lui cu Dumnezeu...
Da, si asta nu este deloc o calitate. Nu numai sănătatea fizică, performanta intelectuală sau succesul profesional sunt importante, ci si sănătatea sufletească. Mai ales, as spune, aceasta din urmă, care le potentează pe toate celelalte (reciproca nefiind deloc valabilă). De aceea, cred că este nu numai binevenit, ci si vital pentru o societate să aibă un segment cât mai puternic de credinciosi practicanti. Pentru că acestia contribuie în mare măsură la sănătatea sufletească, la echilibrul întregii comunităti. Asa cum, la o scară mai înaltă, ne tin marii mărturisitori. Sfintii sustin, în chip tainic, popoare întregi prin rugăciunile lor.
Fiecare om a simtit, macar o data in viata, interventia divina asupra sa. Ati trait si dvs. o asemenea intamplare?
Mai bine să vă spun o întâmplare, legată nu atât de mine, cât de un mare părinte al nostru, vrednicul de pomenire Patriarh Teoctist.
Eram la o liturghie oficiată chiar de dânsul. De obicei stau mai retras în biserică, evit primele rânduri. Şi de această dată îmi găsisem un loc mai în spate. Datorită unor evenimente din tinerete, am ceva probleme la coloana vertebrală, si nu prea pot sta în picioare multă vreme. Asa că, dacă nu pot rezista, plec. La un moment dat, simteam că mă prăbusesc si mă gândeam să ies, dar, nu stiu cum, am reusit să mă mobilizez si am rămas până la capătul slujbei. Când Patriarhul a trecut prin dreptul meu, îndreptându-se spre iesire, l-am salutat si dânsul m-a binecuvântat. Apoi a trecut mai departe, a făcut câtiva pasi, purtat de oamenii înghesuiti în jurul său, dar s-a întors către mine si mi-a zis cu blândete: “Mariane… Ai stat până la sfârsit. Să stii că te-au tinut credinciosii!” Şi mi-a făcut semn cu degetul spre multime. Apoi a plecat. Am rămas înmărmurit. Îi văd, parcă, si acum zâmbetul când rostea acele cuvinte...
Problemele dvs. cu coloana vertebrală vi se trag de la bătaia soră cu moartea la care v-au supus trupele “mineresti” în iunie 1990. Tot atunci ati fost închis nevinovat. Astăzi păreti detasat de acele zile negre si că îi priviti cu îngăduintă pe cei care v-au nedreptăti. I-ati iertat pe organizatorii întâmplărilor de atunci?
N-am de ce să-i iert.
Pentru că nu i-ati condamnat vreodată?
Păi, ce treabă am eu cu ei? Mai întâi să-si ceară iertare. Şi dacă-si cer, trebuie s-o ceară românilor, pentru răul făcut unei tări întregi, nu mie. Eu nu-i condamn. Sunt niste nefericiti. Îsi fac rău în primul rând lor însile, si-au distrus vietile trăind urât, în răutate. Nu-i destul că îi bleastămă lumea?
“După anumite încercări începem să întelegem cu adevărat valoarea vietii.”
Ati stat închis aproape două luni în 1990, timp în care vi s-a fabricat un dosar de “subminare a puterii de stat”. V-ati simtit părăsit de Dumnezeu atunci?
Absolut deloc.
Dar detentia nu e o experientă tocmai plăcută, ca să nu mai vorbim de maltratarea fizică sau tentativa de omor…
Eram, într-un fel, “pregătit” pentru asta. Am avut bunici si profesori care au fost detinuti politici, iar multi, foarte multi dintre oamenii ale căror cărti m-au format ca om si intelectual au trecut prin experienta detentiei. Astfel, a fost, oarecum, firesc să mă preocupe chestiunea privării de libertate, asupra căreia am poposit încă din anii de studentie… Chiar si prima mea lucrare a fost “Poezia Rezistentei”, un studiu despre capodoperele create în temnitele comuniste. Asa că I-am fost recunoscător lui Dumnezeu pentru că, trecând prin închisoare si alte necazuri, am ajuns să mă apropii mai mult de întelegerea ideii de libertate si, poate, să întrezăresc câte ceva din rosturile acestui dar dumnezeiesc. Desigur, experienta mea nu se compară cu a celor închisi în lagărele de concentrare comuniste, dar m-a ajutat să înteleg ce se întâmplă în sufletele oamenilor aflati după gratii.
Nu v-a fost teamă?
Nu. Cu doar câteva zile înainte de a ajunge la Jilava fusesem în moarte clinică (în dimineata zilei de 14 iunie ’90), eram încă în spital când m-au arestat. Dar, desi eram destul de “frământat” la propriu eram viu, si pentru asta îi multumeam lui Dumnezeu. Căci, mai cu seamă după anumite încercări începem să întelegem cu adevărat valoarea vietii.
Se spune ca puscaria este o experienta spirituala deosebita. Ti-l descopera, in toata puterea cuvantului, pe Dumnezeu. In timp ce erati batut, inchis, prigonit, i-ati simtit prezenta in vreun fel?
Cum să nu? Chiar în timpul violentelor si agresiunilor îndreptate împotriva noastră… Dar si mai apoi, în închisoare. Legat de acest lucru, îmi amintesc o întâmplare… La Jilava, detinutii puteau primi cărti de citit. Cerând si eu niste cărti, printre care si Biblia, mi s-a comunicat că regulamentul penitenciarelor din Romania “democrată” interzicea în mod expres lectura cărtilor religioase! .
Am profitat de o vizită a celor de la Crucea Rosie Internatională si, la interventia dânsilor, am primit Biblia. Mi-am dat seama că nu o mai citisem niciodată cu atâta bucurie ca atunci. Cred că au schimbat si regulamentul penitenciarelor cu acel prilej, asa că am, si din acest punct de vedere, o multumire că n-am trecut degeaba pe-acolo.
Revin la ce spuneati, că nici măcar nu v-ati pus problema să-i iertati pe cei care v-au maltrat si închis. Totusi, e foarte greu să treci peste un asemenea rău cu compasiune, gândind că mai rău îi este călăului...
Trebuie să privim în primul rând în ansamblu. În ’90 au fost loviti mii de oameni, n-am fost numai eu, iar altii au fost ucisi. Oameni închisi nevinovati si ucisi au fost, înainte, milioane. Şi tot răul revărsat asupra unei tări întregi, suferinte, nedreptăti… Cei vinovati de toate acestea nu sunt deloc de invidiat, fiti sigur.
Ati gândit asa si atunci?
Asa. Şi nu este o perspectivă doar religioasă. Aduceti-vă aminte de Petre Ţutea, care spunea că nu vrea nici măcar să se vorbească despre anii săi de recluziune, pentru a nu participa la o ofensă împotriva poporului român. Iar dânsul trecuse prin multi ani de temnită, tortură, foamete, mizerie…
“Toată tevatura care se face azi cu «politia politică» este o gravă greseală”
Cu numai un an înainte de fenomenul Piata Universitătii, ati fost ridicat de Securitate si anchetat mai multe zile, pentru că mergeati la Petru Ţutea. Nici atunci nu v-ati temut?
Ba da, dar pentru familie si în special pentru bătrânul meu profesor… Păstram acasă conspecte ale prelegerilor pe care mi le tinea în orele când îl slujeam, aveam grijă de dânsul. Mi-era frică să nu-mi găsească notitele la perchezitie si să le folosească împotriva bătrânului desi era clar că garsoniera lui Petre Ţutea era oricum plină de microfoane. Când mi-au dat drumul, le-am ars, si acum îmi pare rău.
Sigur că era un pericol, fusesem avertizat, de altfel, de unii “tovarăsi” să nu merg la dânsul, dar am preferat să-mi asum acest risc. Apoi, după ce am fost retinut prima dată, mi-am dat seama că, de fapt, nu erau cu adevărat interesati să mă închidă… Era o practică nenorocită, de a-si justifica “activitatea” si, bineînteles, lefurile, inventând tot soiul de asa-zise “pericole”. Asa făceau, asa era “sistemul”. Născoceau “probleme” care, nu-i asa, trebuiau apoi “rezolvate”… Ca ăia din agricultură care legau mere prin copaci, să zică sefii că “s-a depăsit planul”. Cine credeti că avea nevoie de milioanele de asa-zise “dosare”, “interogatorii”, “note informative”? Un maldăr monstruos de hârtii, absolut inutile culmea! chiar si pentru propriul lor mecanism. Da’ pentru unii dintre ei nu erau deloc inutile, că-si mai rotunjeau nitelus salariile…
Au încercat să vă racoleze ca informator?
Da, bineînteles, de câteva ori, si înainte de a fi “ridicat” si după. Habar n-am dacă aveau legătură unii cu altii. Dar mi-am amintit ce-mi spunea tata încă de când eram mic: „Ţine minte, orice s-ar întâmpla, să nu semnezi nimic…”. Şi de câte ori mi-au pus foaia în fată, parcă îmi răsunau în urechi cuvintele lui taică-meu… si n-am semnat. Am tinut cont de sfatul părintesc, că altfel, dacă era după mine, mi-era absolut indiferent. Nu dădeam doi bani pe hârtiile comunistilor. “Angajamente”? Ha, ha, în fata cui? A lor? Nu conta ce semnai în fata unora ca ăia, singurul lucru important era să nu faci rău cuiva. Eu, unul, n-am semnat, dar asta nu mă împiedică, ba chiar mă obligă să spun că toată tevatura care se face azi cu “politia politică” este o gravă greseală. De pe urma “dosariadei” politice, singurii care au de câstigat sunt cei cu adevărat răspunzători de ororile comunismului, căci se pierd în masa nivelatoare a asa-zisilor “informatori”. Şi, ca de obicei, se mai agită si unii care vor să fie si ei băgati cumva în seamă. N-ati remarcat câti dintre acesti agitatori au fost dovediti si au recunoscut că au fost turnători? Oare cine i-o fi pus să se agite? Constiinta? Să fim seriosi.
"Părintele Cleopa izvora bucurie"
Ati avut privilegiul de a vă apropia de câtiva dintre marii nostri duhovnici: părintele Stăniloae, părintele Cleopa, părintele Argatu. În ce fel v-a marcat relatia cu ei din perspectivă duhovnicească?
Întâlnirile acestea m-au marcat profund, le datorez enorm. Nu stiu însă în ce măsură am fost eu în stare să pun în lucrare ce am învătat de la dânsii... Dar le sunt si le voi fi întotdeauna recunoscător.
Ne puteti spune o învătătură primită de la unul dintre acesti părinti?
Fondasem Miscarea Pentru România, o organizatie educatională de tineret, si eram acuzat de “legionarism”, “extremism” etc. Eram destul de afectat de minciunile si etichetele vehiculate, campania era strivitoare… Nu stiam ce să fac, asa că am mers la părintele Stăniloae si i-am cerut sfatul. Părintele mi-a spus: „Trebuie să aplici metodele ortodoxiei”. M-a descumpănit un pic, dar am insistat: „Care metode, Părinte profesor?” La care dânsul mi-a răspuns: „Nu-i băga în seamă”. (râde) Iar de la părintele Cleopa am învătat cu totii dacă nu ce este răbdarea, măcar câte ceva despre importanta răbdării...
Ce simteati în prezenta părintelui Cleopa?
Bucurie. O bucurie izvorâtă din harul unui om care te ajută să întelegi si să pretuiesti cu adevărat această stare nu numai în preajma sa, ci si, printr-o anume rezonantă, în obisnuitul vietii tale, alături de semenii tăi. Fiecare nouă zi ar trebui să fie pentru noi un prilej de bucurie. Să fim recunoscători pentru ceea ce avem, atât cât avem, si, mai ales, să pretuim binele pe care îl datorăm atâtor oameni. De multe ori nu băgăm în seamă, trecem prea usor peste lucrurile bune care ni se întâmplă si ne lăsăm dominati de rău...
Dacă am trăi mai intens credinta, am sesiza mai usor bucuriile de toată ziua?
Sunt convins. Sunt multi oameni asa, în adâncul fiintei lor, mai multi decât ne închipuim.
Nu sunteti prea optimist?
Deloc. Normalitatea este încă dominantă. Dar e tăcută, linistită, nu se manifestă. Există foarte multă bunătate, chiar si într-o societate ca a noastră, care pare destul de zdruncinată de egoism, de agresivitate...
“O anume rânduială a sufletului te poate ridica la un alt nivel al întelegerii”
Deci, solutia pentru a fi fericiti este credinta. Dar intelectualii au mai mari dificultăti în a avansa în credintă, căci ei, pe lângă majoritatea oamenilor, au de înfruntat neastâmpărul propriei minti, care naste îndoieli, identifică dileme, pune întrebări, găseste hibe logice. Dumneavoastră ati avut îndoieli?
Am avut o groază. E normal să le avem, pentru că, vorba Apostolului Pavel, suntem “greoi la pricepere”. Neclarităti sunt multe, problema e cum le tratezi, cum te referi la ele si cum, eventual, îti propui să le limpezesti. Atentie, deci, la “metodologie”.
Unii se pripesc apreciind dimensiunea religioasă ca un soi de teritoriu neevoluat, “primitiv” al vietii noastre cultural-spirituale…Sunt blamate, spre exemplu, “procedurile” ce definesc o viată cu adevărat religioasă ritualurile, adică. Ei resping, trufasi, un ansamblu complex de tehnici si instrumente sufletesti pe care nu-l cunosc, nu-l înteleg, dar nici nu-l studiază, ceea ce este impardonabil pentru cineva care se pretinde “intelectual”.
Ati ales foarte bine cuvântul “neastâmpăr”, pentru că multe din acele “dileme” nu au nici o legătură cu inteligenta sau cu atitudinea “intelectuală”…
Să căutăm, mai degrabă, simplitatea?
O anume rânduială a sufletului te poate ridica la un alt nivel al întelegerii.
Religiosul are, în esenta sa, strălucirea simplitătii, dar simplitatea aceasta este rezultatul unei îndelungate slefuiri, nu apare peste noapte, devine lucrătoare numai în conditiile unei vieti atent rânduite.
Dacă nu faci efortul de a trăi în simplitate, atât cât poti, greu poti ajunge la întelesurile simple. Dacă trăiesti o viată mai sofisticată sau, mă rog, te lasi influentat de mecanisme pur intelectuale de cunoastere, atunci trebuie să te înarmezi cu multă răbdare si cu multă vointă, pentru că e foarte mult de studiat. Nu este la îndemâna oricui să expună, printr-un discurs aplicat, rational, experienta apropierii de Dumnezeu.
Doctrina Bisericii, spre exemplu, a fost conturată după mai bine de 700 de ani de dezbateri aprinse, de meditatie, de studii, de controverse intelectuale si teologice… Şi unii cred astăzi că pot interveni în aceste teme asa, după două-trei zile de “reflectie” si, eventual, prin câteva articole de ziar…
Dumneavoastră cum ati reusit să depăsiti îndoielile?
Printr-o ordine cât mai ratională a prioritătilor. Una dintre conditiile esentiale ale calitătii de intelectual este să-ti păstrezi mereu treaz simtul critic. Numai că si în exercitiul acestuia trebuie să existe o ordine, altfel criticăm tot, de-a valma, si nu facem nimic altceva decât zarvă. Asa-zisele “dileme” religioase se află undeva la sfârsitul listei mele de priorităti. Dacă oi avea zile, o să ajung să mă opresc cândva si asupra lor. Între timp mai sunt multe alte lucruri de făcut.
“Grădina Maicii Domnului”
Ca unul care cunoasteti poporul român, în virtutea cercetărilor dvs. etnologice si culturale, în ce fel credeti că si-a pus amprenta ortodoxia pe românitate?
Dar si românitatea a marcat ortodoxia. Toate comunitătile etnice, inclusiv cea românească, “si-au pus amprenta” pe Ortodoxie. După cum bine se stie, ea a acceptat si si-a asumat specificitătile diferitelor popoare care o compun, lucru firesc pentru o religie a libertătii. Ortodoxia nu-ti stirbeste cu nimic demnitatea de om liber. Aici se află, neîndoielnic, una din sursele puterii sale si, probabil, tot din acest motiv, unii nu prea o iubesc. Căci există si oameni cărora, din păcate, le vine greu să le accepte semenilor lor dreptul la libertate.
Cum credeti că ne-am pus amprenta pe ortodoxie?
Cred că am marcat-o de la începuturile crestinismului. Încă de-atunci a existat o puternică participare a celor pe care unii îi numesc protoromâni eu îi numesc tot români unii trăitori în Macedonia, altii în Dobrogea, peste tot, care au îmbrătisat cu bucurie această credintă. Să nu uităm că apostolii au fost goniti din Atena, pe când în Macedonia Vestea cea Bună a fost primită cu bucurie, cum bine subliniază Părintele Stăniloaie. Printre primele comunităti crestine a fost cea a locuitorilor din Macedonia, colonie romană, de care se vorbeste în Faptele Apostolilor. O comunitate românească, deci, parte a romanitătii orientale. La fel, să ne amintim de rolul românilor în ultimele veacuri, când la nordul Dunării dăinuia acel “Bizant după Bizant”, despre care vorbeste lămuritor Nicolae Iorga
Apoi, mai aproape de zilele noastre, dialogul dintre Vatican si Biserica Ortodoxă a fost relansat, deloc întâmplător, prin întâlnirile si conlucrarea dintre Papa Ioan Paul al II-lea si Patriarhul Teoctist. Nu-i putin lucru…
De ce spuneti că nu întâmplător?
Sunt convins că Roma cunoaste foarte bine rolul jucat de acest popor în istoria crestinismului. Însusi Papa Ioan Paul al II-lea a declarat aici, la Bucuresti, că traditia încununează România cu titlul de “Grădină a Maicii Domnului”, în discursurile sale având grijă să puncteze repere esentiale ale istoriei si culturii noastre: Ştefan cel Mare, Eminescu… Vaticanul stie că romanitatea orientală a însemnat mult mai mult decât statele românesti, a însemnat populatia vorbitoare de limbă latină din Carpatii Pădurosi până în Muntii Eladei si de la Adriatica până dincolo de Nistru. Ăstia-s românii! Că, ulterior, datorită unor straturi de migratii, unele populatii au preluat limba cuceritorilor, este o altă discutie. Dar aceste straturi stau pe un fundament de traditii, de obiceiuri, de mod de viată, de mod de gândire lucrurile acestea nu s-au schimbat, în adâncul lor. Ele se mentin, rezistă, subzistă.
Ati vrea să stergeti ceva din trecutul dvs. înaintea lui Dumnezeu?
Dar am si făcut-o, nu demult. Facem asta de câte ori ne spovedim, ne “stergem” păcatele, nu? Pentru păcate există solutie: pocăinta si nerepetarea lor. Altceva n-as vrea să sterg nimic. În plan profesional, social sau personal, desigur sunt multe greseli pe care mi-as fi dorit să nu le fi făcut. Dar, uneori, si greselile, cel putin unele dintre ele, au un rost al lor. Mai învătăm câte ceva…
Spuneati la începutul interviului că nu vă considerati un crestin practicant. Totusi, obisnuiti să vă rugati?
Da.
Ce înseamnă, pentru un intelectual, rugăciunea?
Rugăciunea este, cred, pentru oricine, ca apa pentru un om însetat. E leacul ce-l avem pentru cea mai amenintătoare uscăciune dintre toate, uscăciunea sufletului. Asa cum trupurile noastre nu pot trăi fără apă suntem precumpănitor apă, nu-i asa? la fel, sufletul nostru are nevoie de rugăciune. Altfel, ne uscăm si pierim.
Claudiu Târziu
Rugãciunea e ca apa pentru un om însetat interviu cu dl. Marian Munteanu realizat de Claudiu Târziu si publicat în revista "Formula AS", nr. 883 (33), 21 aug. 11 sept. 2009, rubrica “Dialoguri în pridvor”.
Descarca documentul in format tiparit (fotocopie).
Sursa web: http://www.formula-as.ro/2009/883/spiritualitate-39/marian-munteanu-rugaciunea-e-ca-apa-pentru-un-om-insetat-11532
Notă: Versiunea gãzduitã de Formula AS nu a putut cuprinde întreg textul dialogului de mai jos, din lipsã de spatiu tipografic.